Takrif Ketatanegaraan:
v
Ketatanegaraan berasal dari perkataan yang bermaksud “aturan dan susuna
negara” (Zainul Abidin Safuwan, Kamus Bahasa Melayu Utusan, Utusan Pub. Dist
hlm. 1383)
v
Manakala Kamus Dewan memberi makana tatanegara itu sebagai “susunan dan
bentuk pemerintahan negara dan ketatanegaraan pula bermakna, hal yang berkaitan
dengan tatanegara seperti politik dan lain-lain lagi. “(Kamus Dewan, DBP, hlm
1383)
Konsep Raja
v
Raja merupakan orang dan institusi terpenting dalam sebuah pemerintahan.
Raja merupakan orang yang sangat mulia dan mempunyai pelbagai kelebihan.
v
Pengarang teks Sulalatus Salatin meletakkan raja setaraf dengan nabi dan
sebagai pengganti Allah SWT di muka bumi ( wasiat Bendahara Paduka Raja Tun
Perak)
v
Konsep raja berkait rapat dengan keagamaan. Hal ini adalah bertujuan
untuk memperkuatkan lagi kepercayaan rakyat terhadap kebesaran dan kemuliaan
raja. Teks Sulalatus Salatin mengaitkan jurai keturunan Iskandar Zulkarnain
sebagai keturunan raja yang agung dalam sejarah dunia.
v
Raja juga mempunyai sifat yang mulia dan luar biasa yang dikaitkan
dengan cerita-cerita mitos. Sebagai contohnya, keturunan Raja Suran di Bukit
Siguntang
v
Raja memiliki “daulat” iaitu kebolehan luar biasa yang dikaitkan dengan
daulat. Contohnya, daulat raja-raja Melayu dalam teks Sulalatus Salatin seperti
Seri Teri Buana yang dapat menawarkan air masin.
v
Raja Cina pula telah mendapat kedal setelah menerima suray sembah raja
Sultan Mansur Syah dari Melaka. Penyakit kedal yang dialami Raja Cina itu hanya
boleh diubati dengan cara Raja Cina mestilah meminum air basuhan kaki raja
Melaka.
v
Sang Rajuna Tapa yang telah didapati membelt kepada Raja Singapura telah
mendapat tulah iaitu suami isteri telah menjadi batu.
Konsep Daulat dan Derhaka
v
Konsep Daulat dan Derhaka ini berkait rapat dengan unsur keagamaan dan
kepercayaan rakyat menyakini sesiapa derhaka kepada raja akan mendapat balasan
di akhirat.
v
Kewujudan konsep ‘daulat dan derhaka’ terhasil daripada waadat antara
Demang Lebar Daun dengan Seri Teri Buana.
v
Peristiwa waadat ialah manifestasi pengakuan rakyat akan kedaulatan raja
dan rakyat tidak boleh derhaka kepada raja walau dalam apa keadaan sekalipun.
v
Contohnya, Bendahara Paduka Raja Tun Perak tidak membenarkan anak
buahnyabertindak balas ke atas Raja Muhammad walaupun anaknya (Tun Besar)
dibunuh.
v
Bendahara Seri Maharaja pula tidak menentang hukuman bunuh yang
dititahkan Sultan Mahmud Syah walaupun beliau tidak bersalah.
v
Bendahara lebih rela dibunuh daripada menderhaka kepada rajanya.
v
Kedudukan raja diperkukuhkan lagi dengan alat-alat kebesaran dan
peraturan-peraturan, larangan-larangan yang dikenakan dalam hubungan
raja-rakyat.
Konsep Kerajaan
v
Konsep kerajaan dalam konteks Melayu merujuk kepada “satu organisasi
besar yang dipimpin oleh raja dan pembesar-pembesar dalam menjalankan
pemerintahan ke atas golongan rakyat bagi sesebuah negeri dan jajahan
takluknya”. (Harun Daud, hlm 95)
v
Kewujudan kerajaan disahkan lagi dengan adanya alat kebesaran kerajaan
sebagai bukti kuasa raja yang memerintah. Ketiga-tiga putera Raja Suran yang
turun di Bukit Siguntang yang turut membawa bersama alat kebesaran kerajaan
seperti mahkota, pedang, curuk dan lembing serta cap kempa.
v
Hal ini demikian kerana, setiap kerajaan Melayu memiliki alat-alat
kebesaran diraja yang sendiri.
Konsep Negeri
v
Menurut Harun Daud konsep negeri bagi Melaka ialah “ bukan sahaja
terdiri dari Melaka malah semua negeri atau jajahan takluknya.
v
Hubungan antara raja dan rakyat terjamin melalui undang-undang dan
larangan. Fungsi undang-undang dan larangan untuk keamanan dan mengekalkan taat
setia rakyat kepada pemerintah.
v
Raja memerlukan negeri untuk membentuk kerajaan. Tempat-tempat yang
dibuka dijadikan negeri biasanya tempat yang stategik dan mempunyai
keistimewaan yang tertentu.
v
Pembukaan sesebuah negeri dikaitkan dengan unsur mitos untuk menunjukkan
bahawa tempat yang dibuka itu membawa “tuah” atau kelebihan yang
tersendiri.
Sistem Pemerintahan
v
Masyarakat Melayu tradisional khasnya Melaka mengamalkan sistem
pemerintahan beraja secara mutlak.
v
Secara umumnya, sistem pemerintahan beraja secara mutlak merupakan raja
yang berkuasa sepenuhnya. Tambahan pula, Raja yang menduduki strata yang paling
tinggi dan mempunyai kuasa autoriti, kuasa penuh ke atas rakyat dan berkuasa
penuh dalam urusan kerajaan.
v
Raja merupakan golongan yang memerintah dan rakyat pula ialah golongan
yang diperintah. Persetujuan ini hasil daripada waadat antara Seri Teri Buana
dengan Lemang Lebar Daun.
v
Kedudukan Raja tidak boleh diganggu gugat. Raja boleh berbuat apa sahaja
dan tidak boleh dibantah, misalnya dalam menjatuhkan hukuman mati.
v
Pengganti raja ditentukan oleh raja pemerintah. Biasanya mengikut
keturunan sebelah ayah. Selain itu, raja ditentukan pelantikannya melalui
wasiat misalnya perlantikan Sultan Mahmud Syah sebagai ganti memerintah
daripada wasiat ayahandanya iaitu Sultan Alau’din Riayat Syah
v
Pemerintahan negeri dibantu oleh pembesar-pembesar negeri yang
melaksanakan perintah raja. Hubungan raja dan pembesar sangat erat dan
kadang-kadang wujud pertalian darah misalnya perlantikan Puteri Bendahara
dikahwini oleh Sultan.
v
Pembesar memainkan peranan utama dalam kerajaan Melayu Melaka seperti
Bendahara, Temenggung, Penghulu Bendahari dan Syahbandar. Pembesar negeri
dilantik oleh raja. Tugas dan kedudukan pembesar mengikut bidang tugas
masing-masing.
KECEMERLANGAN DAN KEJATUHAN
KUASA POLITIK
v Kuasa politik Melaka melalui empat tahap perkembangan. Tahap pertama
meliputi tahap pembukaan Melaka semasa pemerintahan Raja Iskandar Syah, Raja
Besar Muda dan Raja Tengah.
v
Pada tahap kedua pula meliputi pengukuhan kerajaan Melaka yang
berlangsung pada zaman pemerintahan Sultan Muhammad Syah dan Sultan Abu Syahid.
v
Manakala tahap ketiga iaitu zaman kegemilangan Melaka yag berlangsung
pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah, Sultan Mansur Syah dan Sultan
Alau’d-Din Riayat Syah.
v
Manakala pada tahap keempat pula merupakan zaman kejatuhan Melaka yang
berlaku pada zaman pemerintahan Sultan Mahmud Syah.
Pembukaan Melaka
v
Teks Sulalatus Salatin menceritakan Melaka dibuka oleh Raja Iskandar
Syah yang lari dari Singapura.
v
Pembukaan Melaka dikaitkan dengan mitos Raja Iskandar Syah melihat
kejadian aneh iaitu seekor pelanduk putih menendang anjing perburuan lalu jatuh
ke sungai.
v
Ketika kejadian Raja Iskandar Syah menyandar di bawah sepohon pokok
bernama Melaka.
v
Melaka mula bertapak sebagai kuasa politik yang kuat dan disegani yang
dilihat telah mencapai kejayaan sebagai sebuah negeri yang hebat pada ketika
itu. Melaka juga telah mengatasi ancaman daripada Siam.
Tahap Kegemilangan
v
Puncak kegemilangan kejayaan Melaka dicapai pada zaman pemerintahan
Sultan Mansur Syah dan Sultan Alau’d-Din Riayat Syah.
v
Melaka juga berperanan sebagai empayar Melayu yang kuat dan besar.
v Melaka muncul sebagai pusat perdagangan, pusat persinggahan Timur dan
Barat dan juga sebagai pusat pegembangan Islam serta hasil-hasil kesusasteraan
Melayu dan Islam di Kepulauan Melayu
v
Kegemiangan Melaka dikaitkan dengan kewibawaan pembesar-pembesar
negeri yang berjaya mentadbir Melaka dengan penuh kebijaksanaan.
v
Pada ketika itu, Melaka melaksanakan dasar perluasan tanah jajahan dan
berjaya menakluki Pahang.
v
Keturunan raja Melaka memerintahkan Pahang sebagai contohnya, Raja
Muhammad.
v
Melaka juga menakluki Inderagiri, Jambi, Siantan, Kampar dan Siak, Haru,
Manjong, Beruas, Kelantan dan Terengganu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan